De arbeidsmarkt is overbelast. Nog nooit waren er zo veel vacatures op zo weinig werkzoekenden. Dit betekent dat werkgevers hun openstaande vacatures steeds moeilijker kunnen invullen en er dus minder mensen zijn om dezelfde hoeveelheid werk te doen. Nergens is deze krapte zo merkbaar als in de zorg. Hier moeten werkgevers al helemaal strijden om iedere werknemer. Het betekent dat je als zorgaanbieder misschien ook moet kijken naar andere manieren om het personeelstekort op te lossen. Outside of the box. Wij bieden zeven kansen waar je gebruik van kunt maken om het personeelstekort in de zorg zoveel mogelijk tegen te gaan:
Kans 1: Zijinstromers
Om het werknemerstekort gedeeltelijk op te lossen, kun je als zorgaanbieder ook verder kijken dan de standaard groep mensen. Richt je bijvoorbeeld op mensen die niet in het standaard plaatje van zorgmedewerkers vallen, maar wel goed uit de voeten zouden kunnen in deze sector, zoals mensen met hospitality-ervaring of mensen op zoek naar zingeving in hun werk. Er zijn namelijk ongeveer 240.000 mensen die via zijinstroom in de zorg en welzijn kunnen gaan werken.
Case: Zijinstroom bij HilverZorg
HilverZorg is een ouderenzorgorganisatie met ongeveer 700 werknemers. Zij leiden ongeveer 45 mensen per jaar op, die op verschillende momenten in het jaar instromen (januari, mei en september). De zijinstromers worden opgeleid aan de Gooise Zorgacademie, onderdeel van de Utrechtse Zorgacademie van MBO Utrecht. In 2017 werkten zij samen met het UWV om mensen te vinden die interesse zouden hebben in een opleiding met zijinstroomtraject. In 2018 is de algemene tendens dat kandidaten reageren op vacatures waarin de beroepsopleiding wordt aangeboden. Zijinstromers die later in hun loopbaan voor de ouderenzorg kiezen hebben zeer gevarieerde profielen. Een voorbeeld bij HilverZorg is een verkoper bij V&D die na het faillissement de stap maakte. Of een Wegenwacht medewerker die alleen de hulpverlening leuk vond aan zijn baan als automonteur en zo na zes jaar in de autobranche de overstap maakte naar een leerwerkplek als verpleegkundige.
Bron: Compagnon en Intelligence Group (2019)
Kans 2: Zorg anders Inrichten
Daarnaast is het misschien een optie om de huidige manier van zorg leveren te heroverwegen. Nu wordt nog veel werk gedaan door opgeleide werknemers, dat ook gedaan zou kunnen worden door lager opgeleide werknemers of vrijwilligers. Het poetsen van een woning bij thuiszorg wordt nu bijvoorbeeld regelmatig nog gedaan door verzorgenden, terwijl hier ook schoonmakers voor zouden kunnen worden ingezet. Ook kosten sommige taken veel tijd, maar kunnen ze efficiënter worden uitgevoerd door er op een andere manier naar te kijken. Zo kan zorgpersoneel zich beter focussen op de zorg waar zij voor opgeleid zijn.
Kans 3: Technologie
Technologie is in de huidige samenleving niet meer weg te denken. Dit heeft ook impact op de zorg. Door goede toepassingen te bedenken, kunnen sommige taken van zorgpersoneel worden overgenomen. Zorg op afstand is een goed voorbeeld van toegepaste technologie in de zorg. Met behulp van slimme apparaten kunnen zorgbehoevenden beter in de gaten gehouden worden, zodat zorg efficiënter en effectiever kan worden verleend. Dit zorgt er bovendien voor een betere zorgpreventie. Een voorbeeld hiervan is een hartslagmeter. Een hartpatiënt hoeft door deze te dragen niet meer voor controle naar het ziekenhuis. Wanneer er opvallende meting is, is het ziekenhuis meteen op de hoogte en wordt de patiënt doelgericht geholpen. Hierdoor kunnen cliënten langer zelfstandig wonen.
Binnenkort verschijnt onze nieuwe Whitepaper over Zorg op Afstand.
Kans 4: Bovenregionale samenwerking met opleidingen
Door als zorgaanbieder samen te werken met zorg-gerelateerde opleidingen kun je de kwaliteit en toepasbaarheid van het onderwijs positief beïnvloeden. Daarnaast creëer je de kans om samen te kijken naar de mogelijkheden om de aantrekkingskracht van de opleidingen te verbeteren, waardoor je de werknemerspoule van de toekomst kunt vergroten.
Het Dulon College in de Food Valley is een mooi voorbeeld van hoe verschillende kansen tegelijk benut worden. Zes grote zorgwerkgevers in de regio Foodvalley hebben samen voor zijinstromers een opleiding opgezet. Een stoomcursus, want al na anderhalf jaar kunnen deelnemers namelijk als verzorgende IG niveau 3 aan de slag.
Kans 5: Intern opleiden
Er werd al eerder genoemd dat je als zorgaanbieder in de toekomst ook zult moeten kijken naar mogelijke zijinstromers. Deze mensen hebben misschien nog geen ervaring met werken in de zorg, maar zijn wel bereid om hiervoor bij te leren. Als je deze nieuwe werknemers opleidt, kun je kwaliteit garanderen in de zorg die je aan je cliënten biedt. Ook kun je ervoor zorgen dat huidige medewerkers nieuwe vaardigheden leren en zo hun taken beter uit kunnen voeren. Interne trainingen kunnen dus veel waarde toevoegen.
Kans 6: Kwaliteit van leven, kwaliteit van werk
Het is als zorgorganisatie belangrijk om te letten op de kwaliteit van leven van je cliënten. Maar daarbij moet je de kwaliteit van werken niet over het hoofd zien. In het volgende hoofdstuk benoemen we de drijfveren van zorgmedewerkers. Door medewerkers hierin tegemoet te komen, werken zij met plezier en halen ze meer voldoening uit het werk. De kwaliteit van werk is dus ook belangrijk.
Kans 7: Werken, Zorgen, Leven
Nieuwe werk-zorg-leef-concepten bieden een nieuwe blik op zorg. Cliënten worden begeleid om zo zelfstandig mogelijk te zijn, en dus maximaal van het leven kunnen genieten. Een voorbeeld hierin is Wij Zijn Zuiderschans van Van Neynsel, waarbij zorg grotendeels aan huis geleverd wordt. Daarnaast is er op deze woonlocatie ook plek voor vrijwilligers die verzorgende taken om zich nemen. Deze case wordt later ook nog aangehaald.
Comments are closed.