Lees jij deze titel en denk je “huh’, tegenwoordig is social media toch niet meer weg te denken binnen een organisatie?”. Juist. Anno 2022 is het ontbreken van een social media strategie bijna onmogelijk. Toch verschijnen er nog altijd diverse artikelen die het tegendeel beweren. Daarom geven we jou in deze blog meer duidelijkheid. Je kunt immers niet zomaar beginnen met posten op social media kanalen, jouw sociale succes staat of valt met een goede social media strategie.
“Waarom je anno 2022 niks op social media te zoeken hebt”
Reden 1: “Mijn doelgroep zit niet op social media”
Helaas, deze vlieger gaat niet meer op. Tegenwoordig is bijna elke doelgroep op minstens één social media kanaal te vinden. Of jou doelgroep nu bestaat uit 60-plussers, 70-plussers of potentiële werknemers. Uit onderzoek is gebleken dat zelfs het oudste gedeelte van onze bevolking een social media profiel bezit. Uiteraard is dit aandeel op TikTok heel klein, maar meer dan drie kwart van de 60-plussers maakt gebruik van Facebook en ruim 80% van Whatsapp. Het smoesje ‘mijn doelgroep zit niet op social media’ gaat dus niet meer op.
Reden 2: “Je moet actief zijn op elk platform”
In tegendeel juist. Het is onnodig en inefficiënt om op elk platform een account aan te maken en overal dezelfde posts op te delen. Selecteer jouw kanalen zorgvuldig. Kijk naar de platforms waar jouw doelgroep te vinden is. Zoals we zojuist al zeiden, als jouw doelgroep voornamelijk bestaat uit 60-plussers, ga je deze niet bereiken via Tiktok. Wil je daarentegen hun (klein)kinderen bereiken met tips hoe zij hun (groot)vader of (groot)moeder kunnen wijzen op een gezondere levensstijl? Dan is TikTok misschien wel het juiste kanaal.
Reden 3: “Social media levert geen concrete resultaten op”
Geen concrete resultaten? Dat is afhankelijk van wat je verwacht te bereiken met social media. Doe dus niet zomaar iets, maar start met een plan. Zorg ervoor dat je socials een bijdrage leveren aan je organisatiedoelen. Het mooie van social media is dat je de resultaten goed kunt meten. Zorg er dus voor dat je concrete doelen zoals aantal volgers, bereik en interactie (likes, shares, reacties) koppelt aan je social media strategie. Ook kun je door slim te verwijzen meer bezoekers naar jouw website trekken, wat op den duur leidt tot nieuwe leads in de vorm van patiënten of cliënten.
Reden 4: “Social media is slecht voor je imago”
Oké, social media zijn soms een verzamelplaats voor scheldkanonnades, ongepaste grappen en nare berichten. Meng je je in dit soort discussies, dan kan dat negatieve gevolgen hebben voor je imago. Ook daarom is het belangrijk om goed na te denken op welke socials je actief wilt zijn, met welk doel en in welke vorm. Ken de geschreven en ongeschreven regels van social media, deel de juiste content, reageer op een adequate manier op negatieve berichten en zorg ervoor dat jouw aanwezigheid op social media iets toevoegt voor jouw patiënt of cliënt. Maak daarnaast ook afspraken met je collega’s, over wat wel en niet te delen op social media. Geef ze de vrijheid, maar het bieden van enkele handvaten voorkomt ellende voor hen en voor jouw organisatie. Op persoonlijke titel iets plaatsen is prima, maar als dat gaat over het werk als zorgverlener, jouw organisatie of over patiënten/cliënten en hun familie, dan is enige regie om reputatieschade te voorkomen op zijn plaats.
Wilt jouw organisatie gebruik maken van de voordelen van social media, maar heb je geen idee waar te beginnen, en hoe je een goede social media strategie opzet? Of maak je al gebruik van social media, maar mis je de effectiviteit en de gewenste resultaten?
Wij van Spring Marketing begrijpen dit volkomen, jij bent immers een expert in de zorg. Laten we daarom onze expertise in de marketing met je delen. We bieden zorgorganisaties graag een helpende hand.
Bel of e-mail ons en we gaan graag met je aan tafel om te kijken waar we moeten beginnen om jouw gewenste doelen te bereiken.
Comments are closed.