In onze blog ‘Hoe een persona helpt om latent werkzoekenden in de zorg te bereiken’ hebben we je verteld wat de toegevoegde waarde van een persona is binnen jouw zoektocht naar nieuwe collega’s. In deze blog leggen we je uit hoe je eenvoudig zo’n persona opstelt en delen we een gratis template met je, zodat je heel gemakkelijk een persona voor je eigen wervingscampagne maakt.
Wat is een persona?
Een persona is een beschrijving van de persoon die je zoekt. Hierin beschrijf je onder anderen wie hij of zij is als persoon, wat de drijfveren zijn van hem of haar en wat hij of zij belangrijk vindt als het gaat om werk of werkgever. Waarom je een persona maakt beschreven we in onze vorige blog. In deze blog lichten we de kenmerken die handig zijn om mee te nemen in een persona even toe.
Demografische kenmerken
Hierin beschrijf je de algemene demografische kenmerken van jouw persona. Denk aan geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, woonplaats en gezinssamenstelling. Dit zegt iets over hoe oud iemand is, welke opleidingsachtergrond hij of zij heeft en hoe iemand woont, wat vervolgens weer van invloed is op jouw campagnestrategie. Zijn er nog andere demografische kenmerken van belang binnen jouw persona? Voeg deze dan vooral toe.
Persoonlijke kenmerken
Bij de persoonlijke kenmerken omschrijf je hoe het leven van jouw persona eruitziet en wat hij of zij belangrijk vindt naast het werk. Heeft jouw persona hobby’s? Naar welke vakantiebestemming gaat hij of zij graag? Wat is het persoonlijke gedrag van je persona? Welke sporten oefent hij of zij uit en in welke auto rijdt je persona? Deze kenmerken lijken op het eerste oog niet zo relevant, maar hoe duidelijker je beeld is van jouw persona, hoe makkelijker het is om jouw potentiële werknemer te targeten en aan te spreken. De persoon die de communicatiemiddelen voor jouw campagne maakt, weet door middel van een persona namelijk precies voor wie hij/zij de middelen moet maken. Daarnaast helpt een persona ook in het gesprek met je collega’s. Door een persona als voorbeeld te gebruiken, weet iedereen precies over wie je het hebt.
Werk-gerelateerde informatie
Beschrijf hier de werk-gerelateerde achtergrond van jouw persona. Wat is zijn of haar huidige functie? Waar werken ze? Hoeveel uur willen ze werken per week en welke werkervaring hebben ze? Als jij namelijk een nieuwe werknemer voor een fulltime functie als verzorgende zoekt en je enkel parttime secretaressen als sollicitanten krijgt, sluit jouw werving niet aan op jouw vacature.
Touchpoints
Onder deze categorie beschrijf je waar en hoe je met jouw persona in contact kan komen. Beschrijf bijvoorbeeld welke online en offline media ze lezen of gebruiken.
- Online: Via welke social mediakanalen is jouw persona actief? Zitten ze op Instagram of zijn het meer gebruikers van Facebook.
- Offline: Leest je persona kranten of tijdschriften of zijn ze vaak in de stad of bij de sportclub te vinden? Dan zijn dit de plekken om hen te benaderen. Denk bijvoorbeeld ook aan waar jouw persona boodschappen doet.
Kansen
Welke kansen liggen er met betrekking tot het werven van jouw persona? Denk hierbij aan de behoeften van jouw persona op het gebied van werk. Bijvoorbeeld: minder willen werken, dichterbij werken, minder onregelmatige diensten. Misschien dat jij deze behoeften kunt invullen als werkgever. De zaken die je hierin beschrijft zijn belangrijk om mee te nemen in je werving, omdat dit redenen zijn voor jouw potentiële werknemer om over te stappen naar jouw organisatie.
Voelen
Beschrijf in deze categorie wat de innerlijke drijfveren zijn van jouw persona. Hoe denkt hij of zij over zichzelf? Hoe denkt hij of zij mogelijk over jouw organisatie? Voorbeelden hiervan zijn angst om te solliciteren, zichzelf niet goed genoeg vinden voor een vacature, of de gedachte ‘bij deze organisatie zal het toch niet anders zijn dan bij alle andere organisaties’ Ook deze zaken zijn van belang met betrekking tot jouw wervingscampagne. Speel in op de gevoelens die belangrijk zijn voor jouw persona en houd hiermee rekening in je sollicitatieprocedure.
Denken
Tot slot sta je stil bij de relationele afwegingen die jouw persona maakt om eventuele barrières te slechten die hij of zij voelt met jouw organisatie, product of dienst. Ook deze zaken zijn van belang in de communicatie van je campagne. Denk hierbij bijvoorbeeld aan behoeften zoals begeleiding, flexibele diensten, een nieuwe manier van werken, baanzekerheid en de woon-werk afstand.
Dus, samengevat: Demografische kenmerken, persoonlijke kenmerken, werk-gerelateerde informatie en touchpoints is belangrijke achtergrondinformatie voor je wervingscampagne. Hoe ziet je doelgroep er precies uit en waar kun je ze bereiken?
De onderdelen kansen, voelen en denken zijn belangrijk voor de tone of voice van je communicatie en de argumenten die je gebruikt om te solliciteren in je campagne. Wat vindt jouw doelgroep belangrijk binnen zijn of haar baan? Wat zijn de drijfveren van jouw doelgroep om ergens te solliciteren? De zaken die hieruit voorkomen dien je duidelijk terug te laten komen in je wervingscampagne.
Wil je direct aan de slag gaan met de informatie die je zojuist gewonnen hebt? Download hier de gratis persona template van Spring Marketing.
Comments are closed.