De zorgsector is in beweging. Beleid en financiering veranderen continu in deze complexe branche, en daarmee ook de klantrelaties. Tegelijkertijd oriënteren de zorgconsument en verwijzer zich steeds vaker online. Ze verbinden zich via websites, social media en digitale contactmiddelen met zorgorganisaties. Online marketing kan effectief worden ingezet om het imago, de instroom en het klantcontact te verbeteren.
Patiënten kiezen steeds vaker hun eigen zorgverlener en betalen steeds meer zelf. Ze zoeken daarom meer informatie, beoordelingen en advies online; iedere maand raadplegen bijvoorbeeld bijna 1 miljoen Nederlanders ZorgkaartNederland.nl. Maar liefst 3 op de 4 patiënten bereiden het bezoek aan een zorgverlener op internet voor. Tijdens of na de zorgbehandeling zoeken patiënten vaak digitaal contact met de zorginstelling of zorgverlener, bijvoorbeeld via de website, e-mail, WhatsApp of social media.
Zorgconsument wordt online onvoldoende geholpen
Deze trend van digitalisering in de zorg zet steeds verder door. De online aanwezigheid van een zorgorganisatie wordt nog belangrijker. Zorgaanbieders zetten digitale content en communicatie echter nog maar weinig en vaak schoorvoetend in. Ze aarzelen wegens de mogelijke schending van de privacy, de medische ethiek of het imago. Ook ontbreekt het binnen veel zorgorganisaties aan de juiste mensen en middelen.
Zorgaanbieders verstrekken vaak niet de informatie waar de patiënt of verwijzer naar zoekt. Nu is het zo dat patiënten bij gebrek aan informatie van de zorgverlener Google raadplegen voor informatie over hun ziekte. Met het risico dat ze verkeerd geïnformeerd worden of misschien zelfs overstappen naar een andere zorgaanbieder. Daarbij wordt veelal laat of helemaal niet gereageerd op vragen en opmerkingen op social media. Dit draagt niet bij aan het imago van de organisatie en de vragen zullen vervolgens vaak via duurdere kanalen gesteld worden.
Online aanwezigheid biedt kansen
De inzet van digitale content en communicatie biedt kansen voor zorgorganisaties. Bij het zoeken van zorgverleners helpt de juiste aanwezigheid op vergelijkingssites zoals ZorgkaartNederland.nl. De website van de zorgaanbieder kan worden ingezet voor heldere informatieverstrekking over diagnose en behandeling. Online kunnen vragen efficiënt worden beantwoord en veel patiënten kunnen ook na de behandeling met een zorgverlener verbonden blijven via social media of een nieuwsbrief.
Verwijzers, zoals medisch specialisten, huisartsen en andere eerstelijns zorgverleners spelen nog steeds een grote rol bij de keuze voor een zorgaanbieder. Vaak verwijzen artsen naar een zorgverlener in de buurt of naar een relatie met een goede reputatie. Bij deze keuze wordt het online informeren en faciliteren van verwijzers steeds belangrijker. Informatie kan snel en effectief worden verstrekt via digitale nascholing, nieuwsbrieven, blogs en LinkedIn. Digitale verwijzingen worden bovendien steeds vaker gedaan via ZorgDomein en e-mails worden veilig verzonden met ZorgMail.
Effectieve en efficiënte inzet online marketing mogelijk
Het is van groot belang dat zorgaanbieders op deze trends inspelen en vindbaar en bereikbaar zijn via Google, vergelijkingssites, social media en digitale communicatie. Het ontbreekt echter vaak aan kennis over de mogelijkheden en de capaciteit om digitale content en communicatie in te zetten. Er is duidelijk behoefte aan online marketingondersteuning van mensen met kennis over de complexe zorgsector. Hiermee kunnen digitale middelen efficiënt worden ingezet om de klantrelatie te verbeteren.
Wilt u meer weten over uw kansen met online marketing? Bekijk ons aanbod diensten of neem gerust contact met ons op.
Comments are closed.