De reguliere zorg had dit jaar flink last van COVID-19. Poliklinieken en ook andere zorgverleners hielden noodgedwongen de deuren dicht. Ook de angst voor het virus was voor veel mensen reden om het bezoek aan de huisarts, specialist of fysiotherapeut maar even uit te stellen.
Mede daarom gingen zorgverleners de afgelopen maanden massaal over op het bieden van alternatieven. Uit recent onderzoek van Nivel blijkt dat in de zomermaanden maar liefs 98 procent van de huisartspraktijken gebruik maakten van één of meerdere vormen van e- health of zorg op afstand.
Maar liefst zes op de tien Nederlanders gebruikte tijdens de coronapandemie digitale communicatiemiddelen om met zorgverleners in contact te komen. Velen van hen waren positief. Maar dat gold zeker niet voor iedereen. Technische problemen waren daaraan vaak debet.
Huisartsen geven in iedere geval aan na corona verder te willen met zorg op afstand. Ook in andere hoeken van de zorg kreeg digitale zorg, beeldzorg en verschillende vormen van e-health een stevigere plek.
Dit is de eerste blog uit een drieluik over zorg op afstand. In deze Blog geef ik je 4 voordelen van zorg op afstand. De volgende gaat over de belangrijkste bezwaren. Blog nummer 3 gaat over hoe je succesvol zorg op afstand implementeert.
Voordeel 1 – Zorg die wel doorgaat
Corona zorgde misschien wel voor de doorbraak van zorg op afstand in 2020. Als een-op-een contact en fysiek contact niet meer kan, dan is beeldbellen of gewoon de telefoon pakken een logisch alternatief. Door zorg op afstand kan reguliere zorg tot op zekere hoogte gewoon doorgaan. En is er bovendien minder kans op besmetting tussen patiënt en zorgverlener.
Voordeel 2 – Zorg die efficiënter is
Hoewel de meningen hierover verdeeld zijn merk ik als ik praat met zorgverleners, lijkt het erop dat zorg op afstand efficiënter is. Uit onderzoek blijkt dat zorgverleners meer patiënten kunnen zien of spreken. Voor zorggebruikers scheelt het autoritjes en wachttijd in de wachtkamer.
Voordeel 3 – Zorg die goedkoper is
Zorg op afstand is inmiddels in de vergoedingssystematiek opgenomen. Omdat je meer patiënten kunt zien op een dag, ligt het voor de hand om te veronderstellen dat zorg op afstand goedkoper is. Een belangrijke kostenbesparing van digitale zorg, beeldzorg of e-consults is dat artsen een deel van dat proces eenvoudiger kunnen overlaten aan een assistent. Bijvoorbeeld door hen de intakevragen te laten af te nemen. Of na afloop de afspraken nog een keer goed door te nemen.
Voordeel 4 – Zorg die beter is
Waarschijnlijk gaat zorg op afstand persoonlijke zorg, waarbij de arts of zorgverlener de patiënt of cliënt ook echt fysiek ziet, nooit volledig vervangen. Al is het maar omdat dit voor veel lichamelijke onderzoeken gewoon niet gaat.
Het lijkt er wel op dat juist de mix tussen fysieke en digitale contacten de zorg beter maakt. Die verklaring is eenvoudig. Door zorg op afstand is het makkelijker om vaker contact te hebben. Misschien wel korter. Dat verlaagt de drempel om vragen te stellen.
Zorg op afstand is eenvoudig te koppelen aan een PGO, aan sensoren die metingen verrichten of e-health applicaties die patiënten vragen hun leefpatroon bij te houden. Dit vergroot de betrokkenheid van zorggebruikers bij hun behandeling enorm.
Meer weten?
Er zijn misschien nog wel meer voordelen bij het bieden van zorg op afstand. Bovenstaande 4 zijn wel de voordelen die we in onze marketing- en communicatie adviespraktijk het vaakst tegenkomen. Mis je sterke argumenten die pleiten voor bijvoorbeeld de inzet van beeldzorg, de toepassing van sensortechnologie of andere vormen van digitale zorg? Laat het ons dan zeker weten! We zijn benieuwd hoe zorg beter kan.
Laat een berichtje achter of neem contact met ons op via info@springmarketing.nl. Ook als je wilt weten hoe wij je kunnen helpen bij de implementatie van Zorg op Afstand of beeldzorg.
Comments are closed.