Dit voorjaar kopte de NOS nog dat het tekort aan handen aan het bed fors slink. Naar verwachting zijn er in 2022 niet 125.000 maar nog ‘slechts’ 80.000 collega’s te weinig in de zorg. En hoewel het fijn is dat het tekort wordt ingelopen, de behoefte aan nieuwe collega’s bij zorginstellingen is onverminderd groot en vooral acuut. Er zijn nu kandidaten nodig om vacatures op te vullen. Liefst gisteren nog.
Op een training vorige week vertelde een bijna radeloze marcom manager dat ze voor maar liefst 80 openstaande vacatures kandidaten voor haar zorginstelling zocht. Haar voorbeeld is geen uitzondering. We krijgen de vraag iedere dag. En vooral ook hoe social media daarbij kunnen helpen. Drie redenen om social media een stevige plek te geven bij werving en selectie.
1. Belang Social Media bij werving groeit
Werkzoekenden maken steeds vaker gebruik van Social Media om een andere baan te vinden. Maar liefst 7% van alle banenzoekers gebruikt social media. LinkedIn, Instagram & Facebook staan daarmee op de vierde plek van alle kanalen die kandidaten gebruiken bij het vinden van een andere baan. Vlak achter uitzendbureau’s die met 9% net iets vaker worden gebruikt.
Het gebruik van social media onder sollicitanten stijgt bovendien al enkele jaren achter elkaar in tegenstelling tot vacaturesites en uitzendbureau’s die hun aandeel in het vinden van een andere baan zien dalen. En niet onbelangrijk als je op zoek bent naar junior medewerkers; bij sollicitanten onder de 30 staat het gebruik van social media op plek drie!
2. Met socials bereik je latent werkzoekenden beter
Goed om je te realiseren dat de zorg een sector is waarin naar verhouding de minste mensen actief op zoek zijn naar een andere baan.
Terwijl in Nederland gemiddeld 13% van de beroepsbevolking actief op zoek is naar een andere baan, is dat voor de zorg net 9%. Door je ook te richten op latent werkzoekenden vergroot je jouw doelgroep aanzienlijk. In de zorg is het aantal latent zoekenden namelijk 5 keer zo groot als de actief zoekenden.
Er zijn bovendien tal van andere redenen waarom latent zoekenden, behalve hun aantal, interessanter zijn dan actieve sollicitanten. Ervaring leert namelijk dat ze bewuster kiezen en daarom langer blijven. Kortom, het is minder dweilen met de kraan open.
En laten sociale media nu juist dé manier te zijn om deze doelgroep latent zoekenden te bereiken.
3. Socials hebben impact op Employer Branding
Het salaris kan nog zo goed zijn en de functietitel nog zo mooi. Uiteindelijk willen kandidaten bij een organisatie werken die ze kennen, authentiek en aantrekkelijk is. Die past bij hun ambities en hun persoonlijke waarden.
Daarom doen steeds meer organisaties aan employer branding. Immers, pas als iemand weet wie je bent, wat je doet en wat jou uniek maakt, kun je hem of haar laten weten dat je een vacature hebt. Employer branding gaat dus over hoe je gevoel overbrengt en hoe je het hart van de kandidaat bereikt. Emoties bepalen hoe kandidaten jouw organisatie zien en of ze ervoor willen werken.
En hoe kun je beter het verhaal van jouw organisatie vertellen dan via de verhalen van collega’s die er werken. Een verhaal dat zich uitstekend laat vertellen met social media.
Meer weten? Volg de training
Vanzelfsprekend ga je niet onvoorbereid aan de slag met social media om kandidaten te werven. Daar is wel wat regie bij nodig. Want hoe vertel je het verhaal van jouw organisatie op social media? En hoe vertaal je dit dan vervolgens naar een goede blog of post op Facebook of Instagram? We vertellen je er graag meer over tijdens onze training ‘Zorgpersoneel werven met social media’. In januari 2020 is de eerstvolgende gelegenheid. Kun je niet wachten? Neem dan contact met ons op.
Comments are closed.