Heb jij je ooit afgevraagd hoe het komt dat sommige cliënten, patiënten of zelfs collega’s jouw communicatie beter lijken op te pikken dan anderen? En anderen maar niet lijken te begrijpen wat je van ze wilt. Dat komt omdat jij als zender een communicatievoorkeursstijl hebt. Jouw ontvanger ook. En die twee stijlen matchen niet altijd. Sterker nog! In circa 75% van de gevallen, heeft de ontvanger een andere communicatiestijl dan jij. Dat inzicht gaat je helpen om je communicatie nog beter te maken. Hoe? Twee vragen die je kunt stellen voor effectieve communicatie.
Archetypen
Eerst de theorie. Het idee van communicatiestijlen is niet nieuw. De basis daarvan ligt bij de Carl Jung. Precies! Die psycholoog. Op basis van zijn inzichten in drijfveren van mensen, beschreef hij verschillende persoonlijkheidstypen. Jung stelde dat je persoonlijkheidstype onbewust je gedrag en communicatie bepaalt. En dat anderen dit gedrag herkennen waardoor ze je makkelijker in een hokje kunnen plaatsen. In enkele seconden. Met als belangrijk voordeel dat het hele ritueel van elkaar leren kennen een stuk eenvoudiger is.
Wat moet je ermee?
“Ja dus?”, denk je misschien. Bedenk dan dat het aantal communicatieprikkels dat je brein dagelijks verwerkt, de afgelopen jaren bijna exponentieel is toegenomen. Dat brein zoekt dus naar een snelle manieren om elke prikkel op waarde te beoordelen. ‘What’s in it for me?’, met andere woorden. In fracties van seconden gaan jouw hersenen op zoek naar de waarde en relevantie van een communicatieboodschap.
Twee vragen die je kunt stellen voor effectieve communicatie
Wil je anderen bereiken met jouw communicatie is het belangrijk je bewust te zijn hoe je zelf communiceert en ook de ander. In een persoonlijk gesprek tussen twee mensen is dat het meest eenvoudig. Op basis van het gedrag van anderen, kun je zien wie je tegenover je hebt en daar je boodschap op afstemmen. Twee vragen die je kunt stellen voor effectieve communicatie.
Vertoont de ander introvert of extrovert communicatiegedrag?
Vraag 1 is ‘vertoont de ander introvert of extrovert gedrag”. Is deze met andere woorden beschouwend (terughoudend) of juist spontaan en open (expansief)? Let op! Het ene is niet beter dan het andere. Er zit geen waardeoordeel aan introvert of extrovert gedrag.
Vertoont de ander dominant of meegaand communicatiegedrag?
De tweede vraag de je tijdens een-op-een communicatie kunt stellen is of de ander ‘dominant of meegaand gedrag vertoont’. Neem bij dominant gedrag vooral het begrip “initiatief” als uitgangspunt. Neemt de ander de leiding of is deze in de communicatie juist volgend en meegaand. En ook hier zit geen waardeoordeel in een van beide begrippen. Het ene is niet beter dan het andere.
Stem je boodschap af op vier communicatiestijlen
Als je de uitkomst van deze twee vragen tegen elkaar afzet, krijg je vier kwadranten. Vier hokjes met vier communicatiestijlen. De Promotende Communicatiestijl, de Controlerende Communicatiestijl, de Faciliterende Communicatiestijl en tenslotte de Analyserende Communicatiestijl. Elke stijl heeft eigen drijfveren, kernkwaliteiten en ook (communicatie)uitdagingen. Als je die kent, kun je daar je boodschap effectief op afstemmen. En hiervoor geldt zeker, oefening baart kunst.
Inzicht in communicatiestijlen kan je ook helpen om online of schriftelijke communicatie af te stemmen op elke archetype. Je moet er dan voor zorgen dat er voor elke doelgroep overtuigende en aantrekkelijke argumenten in jouw boodschap zitten.
Gebruik in je zorg- en marketingpraktijk
Het herkennen van communicatiestijlen is niet moeilijk en ook zeker geen slim of vies marketingtrucje. Het gaat juist uit van verschillen tussen mensen. En hoe je jouw boodschap daar het beste op kunt afstemmen zodat deze begrepen en geaccepteerd wordt. Zodat een behandelplan wordt opgevolgd, een nieuwe werkwijze wordt begrepen of zelfs slecht nieuws sneller wordt geaccepteerd.
Schrijf je in voor de workshop sociale communicatiestijlen
Wil je weten hoe je sociale communicatiestijlen goed kunt gebruiken in je zorgorganisatie? En hoe je twee vragen kunt stellen voor effectieve communicatie in de praktijk? Op je communicatieafdeling of bij zorgprofessionals? Woon dan één van de online workshops Sociale Communicatiestijlen bij. Deze organiseren we samen met gedragspsychologen van MentesMe. Dit bureau heeft het idee van communicatiestijlen doorontwikkeld tot praktisch toepasbare trainingen voor uiteenlopende sectoren. Ook de zorg! Je kunt ook gratis gebruik maken van de handige sociale stijlen app voor je telefoon. Zowel voor Android of Apple beschikbaar.
Comments are closed.