Social media in de zorg

Door social media effectief in te zetten, vergroot u als zorgorganisatie de zichtbaarheid en vindbaarheid van uw organisatie. Via media als Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter kunt u continu in contact treden met uw doelgroep en de toegankelijkheid van uw zorgorganisatie vergroten. Bekijk de laatste feiten en cijfers en best cases uit de zorg!

Social media in cijfers

Het gebruik van social media neemt al jaren toe, ook bij ouderen. Social media worden steeds visueler, daarom groeien Instagram en Snapchat al jaren in bereik. Het gebruik van Twitter neemt al enige tijd af, en bij Facebook loopt het gebruik nu ook terug. Dit alles blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar social media gebruik in Nederland van Newcom.

2019 Social media in Nederland

Feiten en cijfers over social media in de zorg

De tijd dat social media nog maar mondjesmaat werden ingezet door zorgorganisaties, is definitief voorbij . Uit onderzoek van Spring marketing, blijkt dat vooral Facebook en LinkedIn veel worden ingezet door zorgorganisaties, voor beide media geldt dat die opnieuw meer zijn ingezet dan voorgaande jaren.

Kansen onbenut op Pinterest en Instagram

Waar de social media Instagram en Pinterest in Nederland sterk groeien in bereik, worden deze in de zorg nog niet breed ingezet. De UMC’s, zoals Radboudumc, zijn nog het meest actief op deze twee relatief nieuwe social media, met name op Instagram. De algemene ziekenhuizen lijken zich vooral op Instagram te richten, evenals de gehandicaptenzorg. De ouderenzorg zet de laatste tijd de eerste stappen op Instagram en Pinterest. En de jeugdzorg en GGZ zijn weinig tot helemaal niet op Instagram en Pinterest te vinden. Dit biedt grote kansen voor deze sector met een doelgroep die op nieuwe social media te vinden is.

Training: Social media in de zorg

ocial-media-in-de-zorg-training-Spring-marketing.jpgIn de verdiepende training Social media leer je welke onderwerpen werken op social media en hoe je de beste update voor social media kanalen maakt. De belangrijkste do’s en don’ts komen aan bod, evenals vele praktische tips en trucs waarmee je na de training direct aan de slag kunt.

Ik wil meer weten

Tijd besparen met social media beheer met deze tools

Waar haal ik de tijd vandaan om regelmatig updates op social media te zetten? Deze vraag krijgen we regelmatig van onze klanten. Begrijpelijk, maar gelukkig zijn er gratis tools die je hierbij kunnen helpen. Plan je berichten van tevoren in én beheer je social media op één plek met bijvoorbeeld Buffer of Hootsuite.

bufferappSocial dashboard Buffer

  • Beheer al je social media kanalen op één plek
  • Plan tot maximaal 10 updates per social media kanaal in
  • Meet je resultaten en verbeter op basis van je inzicht

Meer info

Social dashboard Hootsuite

  • Beheer 1 t/m 3 social media kanalen op één plek
  • Plan een onbeperkt aantal updates per social media kanaal in
  • Meet je resultaten en verbeter op basis van je inzicht
  • Extra: volg je doelgroep en updates over jouw vakgebied

Meer info

Instagram in de zorg

Het snelgroeiende medium Instagram wordt mondjesmaat ingezet door zorgorganisaties en ziekenhuizen. Mooie voorbeelden van organisaties die succesvolle eerste stappen zetten op Instagram zijn Radboudumc, Albert Schweitzer Ziekenhuis en Meander Medisch Centrum. Zie hieronder drie voorbeelden updates van deze ziekenhuizen.

Humoristisch kijkje achter de schermen bij Albert Schweitzer Ziekenhuis

Actuele posts bij Meander Medisch Centrum

Instagram in de zorg - case Meander

Bijzondere behandeling getoond bij Radboudumc

Instagram in de zorg - case Radboud

Pinterest in de zorg

Het online prikbord Pinterest wordt ook steeds vaker door zorgorganisaties en ziekenhuizen ingezet. Zo zetten de zorgorganisaties de Amerpoort, JGZ-Kennemerland en het ETZ de eerste stappen zetten op Pinterest. Zie hieronder drie voorbeelden borden van deze organisaties.

Shoppen bij de Amerpoort

Pinterest in de zorg - case Amerpoort

Tractactietips voor je kinderen bij JGZ Kennemerland

Pinterest in de zorg - case JGZ Kennemerland

Handreiking social media voor ambassadeurs en zorgverleners v2017Kansen met ambassadeurschap op social media

Mensen treden veel liever in contact met personen dan met ‘logo’s’, organisaties. Medewerkers kunnen daarom een waardevolle rol spelen in uw social media strategie. Zij kunnen ambassadeurs van uw zorgorganisatie worden, bijvoorbeeld door:

  • Persoonlijke social media accounts in te zetten voor uw zorgorganisatie, binnen samen vastgestelde richtlijnen.
  • Samen de organisatieaccounts te beheren. De marketeer of communicatieadviseur bewaakt de strategie en planning en de uitvoering wordt zo gedeeld.
  • Content samen te maken voor de social media kanalen, bijvoorbeeld tijdens brainstormsessies. Zo verrijkt u de content op uw kanalen en creëert u draagvlak binnen uw organisatie voor de inzet van social media.

Gaat u aan de slag met ambassadeurs? Download de gratis handreiking Social media voor ambassadeurs en zorgverleners van Spring zorgmarketing op de pagina met downloads.

Aan de slag met zorgmarketing? Gratis downloads

Wilt u zelf aan de slag met zorgmarketing? Download onze gratis marketingtools!

Naar downloads