Social media in de zorg

Door social media effectief in te zetten, vergroot u als zorgorganisatie de zichtbaarheid en vindbaarheid van uw organisatie. Via media als Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter kunt u continu in contact treden met uw doelgroep en de toegankelijkheid van uw zorgorganisatie vergroten. Bekijk de laatste feiten en cijfers en best cases uit de zorg!

Social media in 2017

Het gebruik van social media neemt al jaren toe, ook bij ouderen. Facebook, YouTube en LinkedIn zijn veruit de grootste media in Nederland in 2017. Het medium Twitter verliest aan bereik, ten gunste van Instagram, Pinterest en Snapchat. Dit alles blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar social media gebruik in Nederland van Newcom.

social media ontwikkeling 2017

Kies de juiste social mediaFeiten en cijfers over social media in de zorg

De tijd dat social media nog maar mondjesmaat werden ingezet door zorgorganisaties, is definitief voorbij in 2017. Uit onderzoek van Spring marketing, blijkt dat vooral Facebook en LinkedIn veel worden ingezet door zorgorganisaties, voor beide media geldt dat die opnieuw meer zijn ingezet dan voorgaande jaren.

Kansen onbenut op Pinterest en Instagram

Waar de social media Instagram en Pinterest in Nederland sterk groeien in bereik, worden deze in de zorg nog amper ingezet. De UMC’s, zoals Radboudumc, zijn nog het meest actief op deze twee nieuwe social media, met name op Instagram. De algemene ziekenhuizen lijken zich vooral op Instagram te richten, evenals de gehandicaptenzorg. De ouderenzorg zet de laatste tijd de eerste stappen op Instagram en Pinterest. En de jeugdzorg en GGZ zijn weinig tot helemaal niet op Instagram en Pinterest te vinden. Dit biedt grote kansen voor deze sector met een doelgroep die op nieuwe social media te vinden is.

Onderzoek: groei inzet social, maar matige groei Pinterest en Instagram worden weinig ingezet

Steeds meer zorgaanbieders zetten social media in en alle onderzochte zorgorganisaties zetten één of meer social media in. Opvallend is dat in 2015 minder gebruik gemaakt lijkt te worden van de nieuwsbrief, wat wellicht te verklaren valt door een grotere deelname van kleine praktijken aan het onderzoek, die vaker geen nieuwsbrief hebben. De groei of krimp in inzet van social media ligt in lijn met die van de kanalen zelf. Facebook en LinkedIn zijn immers sterke groeiers in bereik, ook in 2015. Het aantal gebruikers en de intensiteit in gebruik op Twitter neemt ook in het algemeen af. De inzet van YouTube neemt in het algemeen toe, en in de zorgsector af. Dat is opvallend, want dit online kanaal kan voor zorgaanbieders veel betekenen.

De inzet van Facebook was al hoog en is verder gegroeid. Twitter en YouTube worden veel minder gebruikt. De inzet van LinkedIn neemt toe en ook de aanwezigheid op Instagram en Pinterest groeit, maar veel minder hard dan deze social media zelf groeien.

Instagram in de zorg

Het snelgroeiende medium Instagram wordt mondjesmaat ingezet door zorgorganisaties en ziekenhuizen. Mooie voorbeelden van organisaties die succesvolle eerste stappen zetten op Instagram zijn Radboudumc, Albert Schweitzer Ziekenhuis en Meander Medisch Centrum. Zie hieronder drie voorbeelden updates van deze ziekenhuizen.

Humoristisch kijkje achter de schermen bij Albert Schweitzer Ziekenhuis

Actuele posts bij Meander Medisch Centrum

Instagram in de zorg - case Meander

Bijzondere behandeling getoond bij Radboudumc

Instagram in de zorg - case Radboud

Pinterest in de zorg

Het online prikbord Pinterest wordt ook steeds vaker door zorgorganisaties en ziekenhuizen ingezet. Zo zetten de zorgorganisaties de Amerpoort, JGZ-Kennemerland en het ETZ de eerste stappen zetten op Pinterest. Zie hieronder drie voorbeelden borden van deze organisaties.

Shoppen bij de Amerpoort

Pinterest in de zorg - case Amerpoort

Tractactietips voor je kinderen bij JGZ Kennemerland

Pinterest in de zorg - case JGZ Kennemerland

Handreiking social media voor ambassadeurs en zorgverleners v2017Kansen met ambassadeurschap op social media

Mensen treden veel liever in contact met personen dan met ‘logo’s’, organisaties. Medewerkers kunnen daarom een waardevolle rol spelen in uw social media strategie. Zij kunnen ambassadeurs van uw zorgorganisatie worden, bijvoorbeeld door:

  • Persoonlijke social media accounts in te zetten voor uw zorgorganisatie, binnen samen vastgestelde richtlijnen.
  • Samen de organisatieaccounts te beheren. De marketeer of communicatieadviseur bewaakt de strategie en planning en de uitvoering wordt zo gedeeld.
  • Content samen te maken voor de social media kanalen, bijvoorbeeld tijdens brainstormsessies. Zo verrijkt u de content op uw kanalen en creëert u draagvlak binnen uw organisatie voor de inzet van social media.

Gaat u aan de slag met ambassadeurs? Download de gratis handreiking Social media voor ambassadeurs en zorgverleners van Spring zorgmarketing op de pagina met downloads.

Aan de slag met zorgmarketing? Gratis downloads

Wilt u zelf aan de slag met zorgmarketing? Download onze gratis marketingtools!

Naar downloads