Hoe zet je de patiënt écht centraal?
Iedere zorgorganisatie wil de patiënt natuurlijk centraal stellen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Een eerste stap die hierbij kan helpen is om ‘de patiënt’ in beeld te brengen. Hierbij beantwoorden wij voor klanten de volgende vragen.
Hoeveel potentiële patiënten zijn er in je werkgebied en wat is je marktaandeel?
Marktonderzoek is cruciaal om de patiënt centraal te kunnen stellen. Hoever wil hij of zij reizen voor jouw zorg? Wat zijn de trends: krimpt jouw markt, is die stabiel of groeit jouw markt? Door bovendien inzicht te krijgen in het totale aantal patiënten in jouw markt en het aantal in jouw praktijk of organisatie, krijg je inzicht in het marktaandeel van je organisatie en dus je groeikans.
Wie zijn je potentiële patiënten?
Deze informatie is lastiger te achterhalen dan de data over je markt. Maar daarom zeker niet minder belangrijk. Wie hebben de klachten of aandoeningen die jij behandelt? En wie zou je graag (meer) willen bereiken? Als je wil weten welke sociale kenmerken je potentiële patiënten hebben dan kan je aan de slag met modellen als Zorgmentality of BSR. Klantonderzoek, zoals een focusgroepdiscussie of tevredenheidsonderzoek, bieden hierbij ook veel relevante inzichten. Spring marketing voert deze onderzoeken regelmatig uit voor zorgorganisaties en praktijken.
Wat is de behoefte van je patiënten?
Om bij patiënten je praktijk bekend(er) te maken, speel je in op hun behoefte, op wat ze willen. In de zorg kan dit best lastig zijn. Het draait niet alleen om de wens van de patiënten, maar ook van degene die ze verzorgt, verwijst of die de zorg betaalt. Wiens behoefte stel je centraal? Verwijzers en betalers veranderen door de tijd heen, en patiënten blijven. Dus is het uiteindelijk ook het beste voor de lange termijn groei om primair in de behoefte van de patiënt te voorzien.
Wat is een gezondheidsprobleem of zorgbehoefte van jouw patiënt waar jij bij kan helpen en op in kan springen? Van je doelgroep en het klantinzicht kan je video’s en persona’s maken, dan zie je echt een klant voor je. Om het klantinzicht en gevoel verder te ontwikkelen is het goed om regelmatig direct contact met klanten te hebben.