Klantcase: opleiding kaderhuisartsen spoedzorg

Workshop kaderhuisartsen Spoedzorg

Klant: opleiding Kaderhuisartsen Spoedzorg

Behoefte: hoe ga je om met medische desinformatie en influencers

De afdeling Huisartsgeneeskunde van het Erasmus MC ontwikkelt en organiseert de NHG-Kaderopleiding Huisarts en Spoedzorg. Huisartsen die de opleiding afronden doen dit met een congres waarop ze diverse actuele onderwerpen behandelen en sprekers uitnodigen.

De impact van sociale media op spoedzorg

Maar liefst 40% van de patiënten dat zich meldt bij de huisartsenpost, doet dat met klachten die geen acute zorg nodig hebben. Huisartsen zien dat percentage ook stijgen.

De belangrijkste reden hiervoor zijn google en sociale media. Informatie is online makkelijk te vinden. Daardoor denken mensen sneller van alles te mankeren, weten welke behandeling het beste past en willen vaak ook meteen hulp. Ook zorgt misinformatie die via de sociale media wordt verspreid voor een steeds lagere vaccinatiegraad, meer ongewenste zwangerschappen en een enorme toename van het gebruik van supplementen. Huisartsen en ook de spoedzorg heeft daar dagelijks mee te maken.

Workshop debunking en prebunking

Hoe ga je met medische misinformatie om als huisarts? Hoe geef je een passend antwoord op influencers die supplementen of gezicht crèmes bij hele jonge meiden aanprijzen. Of je bijvoorbeeld adviseren om te stoppen met de anticonceptiepil of zelfs medicijnen.

Simply Sas en Spring marketing organiseerden voor de opleiding een workshop prebunking en debunking.

Met prebunking voed je je volgers vooraf op. Voor deze opdracht gingen we praktisch met de kaderhuisartsen aan de slag. Zo vroegen we welke patiëntvragen  wel en welke niet op de huisartsenpost thuishoorden. Vervolgens lieten we ze daarover kort campagnefilmpjes maken onder de naam #mijnietbellen/#mijwelbellen. Dit idee was afkomstig van de campagne van Defensie geschikt/ongeschikt.

Met debunking probeer je de gezondheidsclaim van een influencer te ontkrachten. We lieten huisartsen social mediafilmpjes maken waarmee ze de valse claim op inhoud bestreden of belachelijk maken.

Ook bespraken we tijdens de workshop hoe je deze social media aanpak als huisartsen het kunt organiseren, welke hashtags je daarvoor het beste kunt gebruiken en hoe je met kritiek en negatieve reacties op sociale media om kunt gaan.

Zelf aan de slag met de sociale media van je organisatie? Neem gerust vrijblijvende contact met ons op.