Marketingstrategie begint bij analyse
Een sterke marketingstrategie begint bij de behoefte van klanten, bijvoorbeeld cliënten, patiënten, verwijzers en financiers. Waar zijn zij naar op zoek en waar lopen zij tegenaan? Met een uitgebreide marktanalyse krijgt u een zo compleet mogelijk inzicht in de mogelijkheden en bedreigingen in uw specifieke markt. Wat is de potentiële doelgroep en welk aanbod is er al bij concurrenten en partners? Klantinzicht geeft verder vorm aan welke behoefte uw klanten hebben en hoe u deze kan vervullen. Dit inzicht kan op veel manieren worden verworven, bijvoorbeeld via interviews, focusgroepen en kwantitatief klantonderzoek.
Hoe kunt u zich onderscheiden en zo nog beter in de behoeften van klanten voorzien? Vanuit deze marktanalyse kan een relevante positionering worden gekozen. De marktanalyse met strategische keuzes in zorgaanbod, verzorgingsgebied, doelgroep en positionering vormen samen met de doelstellingen en het marketingplan een goede marketingstrategie.