Zorg en marketingstrategie

In deze turbulente tijd van bezuinigingen en toenemende concurrentie in de zorg, is het belangrijk om cliënt- en marktgericht te zijn als zorgorganisatie. Wat willen cliënten, patiënten en verwijzers? Wat bieden concurrenten? En hoe ontwikkelt de markt zich? Een onderscheidende positionering met een heldere marketingstrategie geeft richting aan het succes van een zorgorganisatie.

Marketingstrategie begint bij analyse

Een sterke marketingstrategie begint bij de behoefte van klanten, bijvoorbeeld cliënten, patiënten, verwijzers en financiers. Waar zijn zij naar op zoek en waar lopen zij tegenaan? Met een uitgebreide marktanalyse krijgt u een zo compleet mogelijk inzicht in de mogelijkheden en bedreigingen in uw specifieke markt. Wat is de potentiële doelgroep en welk aanbod is er al bij concurrenten en partners? Klantinzicht geeft verder vorm aan welke behoefte uw klanten hebben en hoe u deze kan vervullen. Dit inzicht kan op veel manieren worden verworven, bijvoorbeeld via interviews, focusgroepen en kwantitatief klantonderzoek.

Hoe kunt u zich onderscheiden en zo nog beter in de behoeften van klanten voorzien? Vanuit deze marktanalyse kan een relevante positionering worden gekozen. De marktanalyse met strategische keuzes in zorgaanbod, verzorgingsgebied, doelgroep en positionering vormen samen met de doelstellingen en het marketingplan een goede marketingstrategie.

Betere resultaten dankzij heldere strategie

Slechts 1 op de 4 bestuurders en marketing- en communicatieprofessionals in de zorg is tevreden over het resultaat van de marketingactiviteiten, blijkt uit eerder onderzoek door Spring marketing. Opvallend is dat zij ook degenen zijn die over een marketingstrategie beschikken. Ook uit eerder onderzoek blijkt een directe relatie tussen strategie en resultaat: met een heldere strategie kan de inzet van marketingactiviteiten wel 3 keer effectiever zijn.

Dit levert een heldere marketingstrategie uw organisatie op

Een marketingstrategie kan uw zorgorganisatie veel opleveren, bijvoorbeeld:

  • U sluit beter aan op de behoefte van de markt en verstevigt zo uw marktpositie
  • Uw cliënten, patiënten, verwijzers en financiers herkennen u en weten beter waarom zij voor u als zorgaanbieder zouden kiezen
  • Door keuzes te maken voor een strategie, kunt u nog beter focussen en zo efficiënter en effectiever werken
  • Vanuit een herkenbare positionering kunt u werken aan een betere reputatie, grotere naamsbekendheid, hogere instroom en/of sterkere loyaliteit van uw relaties

Case: BooghGoed

Zorgorganisatie Boogh biedt begeleiding, behandeling, training en re-integratie aan mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Vanwege de veranderende markt, een herorganisatie van de financiering en toenemende concurrentie moest Boogh op zoek naar een andere marketingstrategie. Samen met medewerkers en cliënten werkte de organisatie aan een onderscheidende positionering. Er werd onder meer voor gekozen om de bekendheid webshop BooghGoed verder te vergroten. De producten in deze shop zijn gemaakt door cliënten van Boogh en door iedereen aan te schaffen. BooghGoed toont hoe de zorgorganisatie Boogh werkt aan de kracht van mensen met NAH.

Aan de slag met zorgmarketing? Gratis downloads

Wilt u zelf aan de slag met zorgmarketing? Download onze gratis marketingtools!

Naar downloads