Organisatie van zorgmarketing

In veel commerciële organisaties staat de klant en daarmee marketing centraal in de organisatie. Bij veel zorgorganisaties wordt marketing gedaan door de communicatieafdeling of is dit een stafafdeling die zich met name bezighoudt met het aanbieden van en informeren over zorg, de marketingcommunicatie. Om zorgmarketing echt onderdeel te maken van de zorgorganisatie is het belangrijk dat de marketing gedragen, gestuurd en betrokken wordt vanuit de top, van de start van ontwikkelingen tot de implementatie van zorgaanbod: van aanmelding tot service.

Hoe kan zorgmarketing worden georganiseerd?

Om een zorginstelling vanuit de essentie klantgericht te organiseren speelt marketing een belangrijke rol: van raad van bestuur tot receptie. In deze tijd van veranderingen is een duidelijke richting, klantbinding en dus marketing cruciaal. Innoveren kost tijd en de middelen zijn beperkt, hoe vult u de marketingfunctie dan in de breedte in?

Zorgmarketing in 3 stappen

Marketing wordt grofweg op 3 niveaus in 3 stappen bedreven:

  1. De strategisch marketing wordt gedaan door leiders, raad van bestuur of directie met ondersteuning van een strategisch marketeer voor het maken van een marketingstrategie met een heldere positionering.
  2. De tactisch marketeer maakt een marketingplan om deze strategie met positionering te communiceren, realiseren en evalueren.
  3. De operationeel marketeer voert het plan uit en zorgt voor het dagelijks beheer van de kanalen en content zodat klanten, partners en medewerkers verbonden worden en blijven.

Deze video is een fragment uit de presentatie die Sanne Gooskens van Spring marketing gaf bij Zorgtotaal 2015, over de rol van marketing in zorgorganisaties.

Obstakel: gebrek aan mensen en middelen

Bij meer dan de helft van de zorgorganisaties ontbreekt het aan kennis over online marketing, wat een groot deel van de marketinginzet behelst anno nu. Dat blijkt uit onderzoek van Spring marketing van eind 2015. De meerderheid geeft aan te weinig mensen te hebben voor de uitvoering (62%) en/of te weinig mensen te hebben voor de aansturing (38%).

Obstakels-online-zorgmarketing-2015

Effectieve marketinginzet met minimale inzet

Hoe kunnen zorgorganisaties marketing met minimale middelen toch effectief inzetten? Afhankelijk van de aard van de marketingactiviteiten kunnen deze worden uitgevoerd door de marketingmanager, marketing- of communicatiemedewerker of andere medewerkers binnen de organisatie. Het belangrijkste is dat de marketinguitvoerders een natuurlijke interesse in de markt hebben in combinatie met een goed inlevingsvermogen in klanten en een hoge dosis initiatief. Voor het beheren van de online kanalen is contentontwikkeling cruciaal en dus naast het gevoel voor klanten, is een goede schrijfvaardigheid van belang. Voor projecten zoals de ontwikkeling van kanalen en content kan een bureau worden ingeschakeld. Maar het beheer van de online kanalen kan beter in de zorgorganisatie zelf belegd worden, omdat eigen medewerkers het best op de hoogte blijven van relevante ontwikkelingen en content en makkelijk kunnen overleggen over antwoorden op vragen of andere interactie. Daarnaast kunnen de marketingtaken voor medewerkers ook een leuke, nieuwe uitdaging zijn.

Effectieve zorgmarketing in uw organisatie

Zorgmarketing kan al effectief worden bedreven door 3 minimale stappen te nemen:

  1. Een goede leider met marketingverantwoordelijkheid maakt
  2. Een levende marketingstrategie en marketingplan en
  3. Voert dit uit samen met gedreven en competente medewerkers binnen de organisatie, voor specifieke kennis en projecten ondersteund door specialisten.

In deze video biedt Sanne Gooskens van Spring marketing hiervoor mogelijke oplossingen. De video is een fragment uit de presentatie bij Zorgtotaal 2015.

Aan de slag met zorgmarketing? Gratis downloads

Wilt u zelf aan de slag met zorgmarketing? Download onze gratis marketingtools!

Naar downloads