Online zorgmarketing

Zorgconsumenten zoeken meer informatie over zelfhulp, behandelingen, aanbieders en ervaringen online. Iedere maand raadplegen bijvoorbeeld 1 miljoen Nederlanders ZorgkaartNederland.nl. En maar liefst 3 op de 4 patiënten bereiden tegenwoordig het bezoek aan een zorgverlener voor, vooral online. Tijdens of na de zorgbehandeling zoeken patiënten vaak digitaal contact met de zorgorganisatie of zorgverlener, bijvoorbeeld via de website, e-mail, WhatsApp of social media. Effectief online aanwezig zijn is voor een zorgorganisatie daarom van groot belang.
Zorgconsument en online zorgmarketing

Kansen met online zorgmarketing

Hoe bereikt u uw patiënt, verwijzer, financier of andere stakeholder effectief? De inzet van online zorgmarketing biedt veel kansen. Om die effectief te benutten, is het allereerst van belang dat je weet waarom je er bent en voor wie je er bent. Op basis van een markt- en klantanalyse kan je zo tot een propositie komen. Maar welke activiteiten ga je vervolgens ondernemen om je klant te bereiken? Effectieve online zorgmarketing bestaat veelal uit de volgende stappen:

  1. Zoek je patiënt en verwijzer op
  2. Zorg voor een vindbare & klantgerichte website (SEO)
  3. Kies relevante social media voor jou
  4. Deel relevante content
  5. Meet je resultaten en optimaliseer

Verderop op deze pagina lichten we deze 5 kansen verder toe >

Presentatie: Hoe profileer jij je als zelfstandig zorgverlener?

1. ZorgkaartNederland.nlZoek je patiënt en verwijzer op

Zeker als startende zorgorganisatie of -praktijk, is het van belang om zelf je patiënt en verwijzer op te zoeken en zo bereiken. Dat kan door te zorgen voor een link, vermelding, blog of bericht via bijvoorbeeld deze kanalen:

  • Relevante beoordelingssites, zoals ZorgkaartNederland en Independer
  • Je beroeps- en branchevereniging
  • Waar je nog meer doelgroep zoekt
  • In en op media van je werkgever
  • In media en op fora
  • Sites van samenwerkingspartners
  • Sociale kaarten

2. Zorg voor een vindbare & klantgerichte website

De website van je zorgorganisatie is veel meer dan een visitekaartje. Het is voor veel patiënten het eerste kanaal waarop ze een indruk krijgen. Bovendien is de website van een zorgorganisatie de plek waar potentiële patiënten en verwijzers besluiten om contact op te nemen. Een vindbare (SEO) en klantgerichte website is daarom van groot belang voor iedere zorgorganisatie. Dat wil zeggen:

  • Klantgericht: focus op de doelstelling van bezoekers
  • Duidelijke visuele hiërarchie, propositie/slogan en CTA
  • Gebruiksvriendelijk, met intuïtieve navigatie
  • Simpel (beperk kleuren, typografieën, zet beeld in)
  • Veilig toegankelijk vanuit alle browsers en devices
  • Volg conventies en veel gebruikte designs, taal & icons
  • Betrouwbaar en geloofwaardig: certificering, ervaringen, team, adres, prijs
  • Social proof, met links naar social media

3. Kies de juiste social mediaKies relevante social media voor jou

Welke social media zijn voor jouw zorgorganisatie relevant? En welke kanalen kan je effectief en structureel beheren, passend binnen de beschikbare mensen en middelen? Bij de inzet van social media is het van belang keuzes te maken. Welke social media passen bij jouw organisatie? De trends:

  • Facebook en YouTube blijven groeien, Facebook met name onder ouderen
  • LinkedIn groeit in aantal gebruikers, kansen met bedrijfspagina nog vaak onbenut
  • Daling Twitter zet door in 2016
  • Instagram, Pinterest en Snapchat blijven groeien en zijn met name populair onder jongeren

Handreiking social mediaGratis download: handreiking social media voor zorgverleners

Waar houdt u rekening mee als zorgverlener op social media? Hoe waarborgt u de privacy van uw patiënten/cliënten, hoe draagt u positief bij aan de beeldvorming en naamsbekendheid van uw organisatie? Op deze en meer vragen biedt de handreiking richtlijnen. De handreiking is ontwikkeld in samenwerking met diverse professionals in de zorg.

 

 

Download direct

4. Deel relevante content

De juiste content, tekst en beeld, is content die vragen beantwoordt die jouw patiënten en verwijzers hebben. Sluit op de behoefte en deel die relevante content. Wat werkt goed in de zorgsector? Op een rij:

  • Informatie aandoeningen en behandelingen
  • How-to of praktische tips
  • Klantervaringen
  • Persoonlijk profiel van behandelaar
  • Nieuwsbericht aansluitend op actualiteit of seizoen
  • Verslag evenement (met beeld!)
  • Kennis, onderzoek, whitepaper, (e)-book

5. Google AnalyticsMeet je resultaten en optimaliseer

Wat werkt wel en wat niet? Door doelstellingen op te stellen en die regelmatig te meten, krijg je direct inzicht in de resultaten van je online zorgmarketinginzet. Cruciaal om steeds effectiever én efficiënter te kunnen werken. Meet bijvoorbeeld:

  • O.a. bezoekersaantallen, gedrag op de website en bronnen voor bezoek via Google Analytics
  • Bereik en betrokkenheid per update op social media via de analytics van het medium
  • Zoekopdrachten waarmee bezoekers je via Google bereiken via Google Webmastertools

Aan de slag met zorgmarketing? Gratis downloads

Wilt u zelf aan de slag met zorgmarketing? Download onze gratis marketingtools!

Naar downloads