Zorgmarketing kennisdossiers

Welke kansen biedt zorgmarketing? Hoe sluit het zorgaanbod zo goed mogelijk aan op de vraag van uw patiënten, cliënten en verwijzers? Hoe wordt de marketingfunctie binnen een zorgorganisatie goed ingevuld? En hoe worden digitale middelen optimaal ingezet? Lees erover in onze dossiers over zorgmarketing, inclusief gratis marketingtools, video’s en presentaties.

Marktwerking in de zorg

De zorgsector wordt steeds marktgerichter. Marktwerking wordt door de overheid ingezet om grip te krijgen op de enorme en toenemende kosten van het Nederlandse zorgstelsel. Patiënten worden  zorgconsumenten en krijgen een steeds grotere rol in de keuze voor een behandeling en zorgaanbieder. Tegelijkertijd blijft de overheid de markt reguleren; niet alleen de markt, maar ook het overheidsbeleid bepaalt de volumes en prijzen in de zorg.

Lees meer

Zorginnovatie

Innovaties in de zorg zijn nodig. Door de toenemende zorgkosten en de koerswijzigingen in de zorg, zoals meer marktwerking, moeten zorgorganisaties meer doen met minder middelen. Hoe kan de zorg innoveren en waar te beginnen?

Lees meer

Patiënt en zorgconsument

Er is geen ontkomen aan: Nederlandse patiënten worden meer en meer zorgconsumenten. Steeds vaker betaal zelf of een bijdrage aan de zorg of hulp die je krijgt. Zorgconsumenten zoeken daarom steeds meer naar informatie over aandoeningen en zorgaanbieders. Hoe speel je daar als praktijk of zorgorganisatie op in?

Lees meer

Zorg en marketingstrategie

In deze turbulente tijd van bezuinigingen en toenemende concurrentie in de zorg, is het belangrijk om cliënt- en marktgericht te zijn als zorgorganisatie. Wat willen cliënten, patiënten en verwijzers? Wat bieden concurrenten? En hoe ontwikkelt de markt zich? Een onderscheidende positionering met een heldere marketingstrategie geeft richting aan het succes van een zorgorganisatie.

Lees meer

Organisatie van zorgmarketing

In veel commerciële organisaties staat de klant en daarmee marketing centraal in de organisatie. Bij veel zorgorganisaties wordt marketing gedaan door de communicatieafdeling of is dit een stafafdeling die zich met name bezighoudt met het aanbieden van en informeren over zorg, de marketingcommunicatie. Om zorgmarketing echt onderdeel te maken van de zorgorganisatie is het belangrijk dat de marketing gedragen, gestuurd en betrokken wordt vanuit de top, van de start van ontwikkelingen tot de implementatie van zorgaanbod: van aanmelding tot service.

Lees meer

Online zorgmarketing

Zorgconsumenten zoeken meer informatie over zelfhulp, behandelingen, aanbieders en ervaringen online. Iedere maand raadplegen bijvoorbeeld ruim 700.000 Nederlanders ZorgkaartNederland.nl. En maar liefst 3 op de 4 patiënten bereiden tegenwoordig het bezoek aan een zorgverlener voor, vooral online. Tijdens of na de zorgbehandeling zoeken patiënten vaak digitaal contact met de zorgorganisatie of zorgverlener, bijvoorbeeld via de website, e-mail, WhatsApp of social media. Effectief online aanwezig zijn is voor een zorgorganisatie daarom van groot belang.

Lees meer

Content marketing in de zorg

Content marketing vervangt bij steeds meer organisaties de traditionele marketing. Wat houdt content marketing precies in? Het is het maken en delen van waardevolle, aansprekende content om een doelgroep te bereiken en klanten te vinden en verbinden. Bij content kunt u denken aan blogs, nieuwsberichten, infographics, webinars, video, illustraties, animaties en whitepapers. Met deze content wordt relevante kennis of een ervaring gedeeld, via de juiste kanalen en op het juiste moment.

Lees meer

Social media in de zorg

Door social media effectief in te zetten, vergroot u als zorgorganisatie de zichtbaarheid en vindbaarheid van uw organisatie. Via media als Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter kunt u continu in contact treden met uw doelgroep en de toegankelijkheid van uw zorgorganisatie vergroten.

Lees meer

Aan de slag met zorgmarketing? Gratis downloads

Wilt u zelf aan de slag met zorgmarketing? Download onze gratis marketingtools!

Naar downloads