Het is dé vraag die elke zorginstelling heeft op dit moment: hoe vervul ik mijn vacatures? De arbeidsmarkt is overal krap nu de economie weer volop draait na 2 jaar leven met Covid. In de zorg is het extra lastig om mensen te vinden, want de afgelopen jaren vertrokken er juist een hoop mensen uit de zorg. Hoe vind je dan toch mensen om jouw zorgvacatures te vervullen? Die vraag krijgen we regelmatig van onze klanten bij Spring marketing. Uiteraard hebben wij voor hen daarop passende en effectieve antwoorden neergezet. Daaruit volgen tips die we graag met je delen!
Weet wie je zoekt!
Onze eerste tip is om heel goed te weten wie je zoekt voor jouw vacature. In een krappe arbeidsmarkt zijn er minder actief werkzoekenden, en meer latent werkzoekenden. Die laatste kijken niet rond op jobboards waar jouw vacatures staan. Maar waar kijken ze wel? Begin bij de regio of stad waarin je werft. Kijk eens naar de opleidingen in de regio en uit welke werkgevers zorgmedewerkers kunnen kiezen. Zo breng je in beeld wat de context is waarbinnen mensen jouw vacature en de tekst tegenkomen. Heb jij misschien een vacature waarvoor mensen bereid zijn te verhuizen? In veel gevallen zoekt iemand het liefst een baan in de buurt. Dat is belangrijk om meer te weten te komen over jouw kandidaten. Heb je dit op een rijtje, dan is het tijd voor de volgende stap.
Bouw vervolgens een gedetailleerde persona op van degene die je zoekt. Het is goed om deze te baseren op de medewerkers die je al hebt, of juist die je wilt hebben. Verdiep je in deze persona. Waar woont hij of zij? Welke bladen lezen ze? Welke social media gebruiken ze? Wat zijn hun interesses? Waar komen ze langs onderweg naar werk of school? Met de antwoorden bouw je een consistent beeld op van een persona die je wilt bereiken. Dit je helpt om aandacht te vragen voor jouw vacature op een manier die aansluit bij de belevingswereld van jouw kandidaten. Ben in ieder geval heel eerlijk en transparant over het werk wat mensen in de praktijk gaan doen. Zo zorg je dat jouw vacature belandt bij de juiste mensen.
Bedenk goed wie jij bent als werkgever
Heb je daar al eens goed over nagedacht? Mooi zo! Maar, bedenk je ook goed: is wie je wilt zijn ook wie je echt bent? Heb je bijvoorbeeld wel eens enquêtes gehouden onder medewerkers over hoe ze jou als werkgever ervaren? Wat vinden ze goed aan je, en wat kan er beter? Een medewerker tevredenheidsonderzoek is méér dan een manier om de effectiviteit van managers te meten. Het vertelt je ook hoe jouw mensen het vinden om voor jouw organisatie te werken. Mensen werken het liefste bij organisaties waar ze zich mee kunnen identificeren, en dat geldt nog sterker voor latent werkzoekenden. Zij zoeken een werkgever die nog beter bij ze past, want anders heeft overstappen geen zin.
Heb jij wellicht nog wat te verbeteren als werkgever? Ga er dan vanuit dat dit in de regio bekend is onder zorgpersoneel. Iedereen kent genoeg collega’s in de sector, dus jouw reputatie snelt je vooruit. En in plaats van een gelikte en dure mediacampagne om je imago te verbeteren, raden wij je aan om écht aan de slag te gaan en de customer journey én employee journey binnen jouw organisatie aan te pakken. Want wees nou eerlijk: waar wil jij werken? Bij de organisatie die heel gelikt vertelt dat ze de beste werkgever zijn, of bij de organisatie die eerlijk is over wat er beter kan én daar zichtbaar aan werkt?
En uiteraard: waar vind je jouw kandidaten?
Uiteraard ken je je jobboards en zet je de vacature op je website. Maar dan? Je kunt gewoon afwachten, of ga je liever mensen laten weten dat je een prachtige vacature hebt? Dat laatste, waarschijnlijk. Maar welke kanalen zet je in, en waarom? Het is ook hier goed om te beginnen bij je eigen medewerkers. Zoek uit welke sociale media zij gebruiken, welke (lokale) kranten ze lezen en naar welke radiostations er op de afdeling graag geluisterd wordt.
Dat zijn de plekken waar jij dus grotere kans hebt om ook je nieuwe medewerker te vinden. Gebruik op sociale media niet alleen jouw eigen kanaal, maar mobiliseer je (tevreden) medewerkers om jouw berichten over de vacature ook zelf te delen. Zo maak je er ambassadeurs van! Luister naar ze als ze je tips geven hoe je een vacature aantrekkelijker kunt presenteren met bijvoorbeeld een mooie visual of een humoristisch gifje.
Bouw voort op wat écht resultaat oplevert
Daarnaast meet je alles door. Het helpt als je kandidaten laat solliciteren op jouw eigen website, liefst op een aantrekkelijke landingspagina met extra informatie over jouw vacature. Onze tip is: maak een aparte landingspagina die maar één ding doet – focussen op solliciteren. Zorg ervoor dat je de persona aanspreekt in de tone of voice die past bij hem of haar. Daarnaast bied je reactiemogelijkheden die passen bij jouw doelgroep.
Zet daar in Google Analytics een doel op, om direct te zien of bijvoorbeeld de bezoekers van Facebook of juist vanuit Instagram eerder geneigd zijn om te solliciteren. En welk bericht het beter deed. Als je dan op jouw landingspagina ook nog een eerlijk en authentiek verhaal deelt van een cliënt of medewerker, dan kan jouw sollicitant zich goed voorstellen hoe het is om bij jou te werken. En dat werkt!
Tips gebruiken of een wervingscampagne optuigen?
Je zult zien dat je met onze tips een heel stuk verder komt, bij het zoeken én vinden van jouw nieuwe medewerkers. Heb je daar een helpende hand bij nodig, dan staat Spring marketing voor je klaar. Ben je benieuwd hoe je jouw zorgorganisatie als werkgever onderscheidend in de markt zet? Hoe je een wervingscampagne optuigt waarin jouw kandidaten zich herkennen en die uitnodigt om te solliciteren? Hoe je een persona gebruikt om de beste kandidaten te werven?
Of het nou gaat om strategie en beleid, handige klantcases en trainingen of praktischere hulp bij de campagne zoals het opstellen van de persona(s), de landingspagina inrichten of social media en andere uitingen. Wij helpen je graag met jouw wervingsvraagstuk!
Bel of e-mail ons en we gaan graag met je aan tafel om te kijken wat je nodig hebt.
Comments are closed.