Spring zorgmarketing Spring zorgmarketing
  • Diensten
  • Trainingen
  • Kennisbank
  • Over Spring
  • Contact
Spring zorgmarketing Spring zorgmarketing
  • Diensten
  • Trainingen
  • Kennisbank
  • Over Spring
  • Contact
apr 08

Waarom ‘werkenbij’ sites niet werken

  • kennisartikel

Veel marketingbureaus of HR-adviesbureaus geven je het idee dat je het zonder een aparte ‘werken-bij’ website wel kunt schudden als je op zoek bent naar nieuwe medewerkers. Ook in de zorg horen we die geluiden als het gaat om het werven van nieuw zorgpersoneel. Maar is zo’n ‘werkenbij’ site wel zo zaligmakend? We geven je een aantal redenen waarom je misschien niet meteen in een ‘werkenbij’ site moet investeren. 

De voordelen van een ‘werkenbij’ website 

Het klopt dat er krapte is op de arbeidsmarkt. Zeker in de zorg. In zo’n krappe markt is het extreem lastig om op te vallen als werkgever. Een ‘werkenbij’ site geeft je dan soms net wat meer mogelijkheden om alle vacatures en al het andere moois wat je zorgorganisatie biedt, een podium te geven. Een ‘werken-bij’ site geeft je, met andere woorden, alle ruimte voor employer branding. 

Ook qua onderhoud is het fijn om alles op dezelfde plek te hebben. Voor veel HR-afdelingen kan het een verademing zijn om zelfstandig, zelfs onafhankelijk van een afdeling communicatie, vacatures te plaatsen en sollicitaties te kunnen afhandelen.  

En niet onbelangrijk: voor je vindbaarheid in Google is het helemaal fijn als je een aparte ‘werken-bij’ site hebt. 

Voor wie doe je het?  

Maar dan de keerzijde. In een krappe arbeidsmarkt is de concurrentie groot. Omdat sollicitanten niet automatisch bij jou langskomen, moet je actief naar hen op zoek. Er valt genoeg te lezen over het belang van latent werkzoekenden in de zorg. En dit belang is de afgelopen jaren alleen maar gegroeid.  

Kenmerkend voor latent zoekenden is echter dat zij niet zomaar ergens solliciteren. Ze zitten comfortabel en solliciteren alleen als ze er echt beter van worden. En beter betekent niet meer salaris en betere arbeidsvoorwaarden. In de zorg gaan zij voor inhoud en voor een werkgever met een ‘goed verhaal’. Uit een recent onderzoek dat we deden onder sollicitanten, was voor 91% de visie en manier van werken van een zorgorganisatie de belangrijkste reden om te reageren op een vacature.  

Latent zoekenden zijn zich bewust dat bij andere zorgaanbieders het ‘gras echt niet groener’ is. Zij kijken daarom vaak verder dan jouw ‘werkenbij’ site. Ze bezoeken ook andere websites van je zorgorganisatie en kijken op socials wat er over je wordt gezegd. 

Alles draait om geloofwaardigheid 

Bij latent werkzoekenden gaat het om het complete plaatje. Doe je als zorgorganisatie beloften die je niet kunt waarmaken, klop je verhalen op of geef je een verkeerd beeld van het werk in de werkelijkheid, dan betekent dat minpunten.  

Dat effect is zelfs sterker wanneer ze naar aanleiding van je ‘werkenbij’ site besluiten om te solliciteren en je die verwachtingen vervolgens niet waarmaakt. Omdat je bijvoorbeeld niet snel genoeg reageert of omdat de persoon die ze spreken niet voldoet aan het beeld dat zij van je organisatie hebben gekregen. Kortom, je moet ervoor zorgen dat de hele candidate en employee journey klopt. 

Achteroverleunen is er niet bij 

En dan misschien het grootste risico van een ‘werken-bij’ site. Ze nodigen uit tot ‘achteroverleunen’. Veel wervingscampagnes en ‘werkenbij’ sites richten zich namelijk nog te veel op een kleine doelgroep van actief werkzoekenden. Terwijl je voor het effectief invullen van je vacatures eigenlijk juist beter op zoekt kunt gaan naar mensen die niet actief op zoek zijn naar een andere baan. Deze kandidaten bezoeken nauwelijks werken-bij sites maar zijn wel gevoelig voor een tip van een iemand die ze kennen en bij je werkt.   

Organiseer daarom dat medewerkers van jouw organisatie anderen benaderen of tippen, bijvoorbeeld via social media. Daar hechten latent werkzoekenden meer waarde aan dan aan mooie verhalen op een ‘werkenbij’ site. Zij zijn op zoek naar het echte en eerlijke verhaal: de positieve kanten en daar waar het ‘schuurt’. 

‘Werken-bij’ sites vaarwel? 

Conclusie? Raden we je aan om je ‘werkenbij’ site dan maar aan de straat te zetten? Nee, zeker niet, want ‘werkenbij’ sites bieden wel degelijk voordelen. Ons pleidooi is: staar je er niet op blind. 

Besteed aandacht aan employer branding maar zorg ervoor dat het hele plaatje klopt. Kijk bijvoorbeeld naar wat je medewerkers en cliënten op social media over je zeggen en ga daarmee aan de slag. Bouw je zorgmerk dus van binnenuit op en zorg ervoor dat alles klopt. Employer branding is namelijk geen trucje of ‘iets’ voor een campagne.  

Tot slot. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Richt je met werving op latent werkzoekenden. Voor veel actief zoekenden geldt dat ze naast jou de keus hebben uit tien anderen. Onderzoek laat ook zien dat deze kandidaten minder loyaal zijn en sneller je zorgorganisatie weer verlaten.  

Trek er dus op uit om de juiste kandidaten te zoeken en bedenk alternatieve manieren waarop ze laagdrempelig met jouw zorgorganisatie kennis kunnen maken. Bijvoorbeeld een speeddate of een kennismakingsdag. Dat lijkt misschien tijdrovend en duurder dan adverteren (en wachten op sollicitanten). Op termijn leidt dit echter tot meer en betere kandidaten die bewuster voor je kiezen en langer blijven. Zo bouw je aan een gezonder en stabieler personeelsbestand op de lange termijn. 

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-Mail

Comments are closed.

Meest recente berichten

  • 5 tips voor het gebruik van social media in de zorg
  • Help dokter, de patiënt verzuipt!
  • 5 handvaten voor social media gebruik in de zorg
  • Aan de slag met persona’s in de zorg? Gratis template
  • 7 kansen op de arbeidsmarkt in de zorg in 2022
  • Diensten
  • Trainingen
  • Kennisbank
  • Over Spring
  • Contact

Spring marketing
Veemarktkade 8 - Kade M
5222 AE 's-Hertogenbosch
T: 06 15 83 01 90
E: info@springmarketing.nl

Volg ons op:

Disclaimer - Privacyverklaring