Van Neynsel

Opdrachtgever: Van Neynsel

Project: Werving nieuwe medewerkers locatie Wij zijn Zuiderschans en Boswijk

Uitgevoerd: maart t/m juli 2022

Dementerende ouderen niet benaderen vanuit hun ziekte en hun beperking maar gewoon als oudere. Met eigen woonwensen en leefbehoeften. Voorbij de dementie kunnen kijken. Dat is wat de sociale benadering van dementie van medewerkers vraagt.

Voor een uniek woonconcept in ’s-Hertogenbosch, Wij zijn Zuiderschans, benaderde zorgorganisatie Van Neynsel Spring marketing. Om hen te ondersteunen bij het vinden van 60 nieuwe medewerkers. Met als belangrijke voorwaarde dat die medewerkers volledig moesten passen bij die nieuwe sociale benadering van dementie.

Aanpak

Samen met ons partnerbureau Brand New Journey ontwikkelden we een prikkelend communicatieconcept gericht op drie verschillende doelgroepen. Zorgmedewerkers, schoolverlaters en zij-instromers. En spraken elk van die doelgroepen aan op wat zij belangrijk vonden bij een werkgever in de zorg.

Een afwijkend mediaplan met een mix van lokale en sociale media moest voorzien in een groot aantal bezoekers op de landingspagina van Wij Zijn Zuiderschans. Daar kregen geïnteresseerden meer informatie en konden zijn zich inschrijven voor kennismakingssessies.

Een enigszins aangepaste maar vergelijkbare campagne werd ook gerealiseerd voor een tweede locatie Boswijk in Vught, waar men op zoek was naar 20 nieuwe collega’s die volledig voldeden aan het medewerkersprofiel voor de sociale benadering van dementie.

Resultaat

De eerste campagneperiode leverde ruim 300 geïnteresseerden op. Het merendeel maakte tijdens de #benjijzuiderschans-dagen kennis met Zuiderschans en toekomstige collega’s. Alle vacatures werden ingevuld.

Bij Boswijk liep het minder storm maar was het resultaat niet minder. Ruim 70 sollicitanten maakten hun belangstelling kenbaar en een groot deel bezocht dagen waarop, door middel van speeddates, kennis kon worden gemaakt met het werk en de collega’s. De laatste plekken worden momenteel gevuld met kandidaten waarvan zich nog steeds nieuwe aanmelden.

Inzichten

De aanpak voor Van Neynsel maakte ons twee dingen helemaal duidelijk. Het tekort op de arbeidsmarkt in de zorg mag dan groot zijn, er is bij kandidaten nog steeds veel belangstelling voor organisaties die het in de zorg wezenlijk anders willen doen. Zo sterk zelfs dat kandidaten anderen wezen op de kennismakingsdagen. Nog wekelijks melden zich nieuwe kandidaten via de landingspagina’s van Van Neynsel.

Daarnaast wordt de kracht van lokale media sterk onderschat. Het plaatselijke suffertje wordt met grote regelmaat afgedaan als niet-effectief, duur en voor oudere mensen. Het tegendeel bleek waar. Uit eigen onderzoek bleek dat kandidaten op grote schaal door (groot)ouders en kennissen op de vacatures en de landingspagina’s van Van Neynsel werden gewezen. De hoge meeleesfactor van een lokale media bleek een grote troef. De kosten per bereikte kandidaat waren daardoor het laagste van vrijwel alle media die waren ingezet.

Van Neynsel over Spring marketing

“Onze opdracht was uitdagend: werf in korte tijd 60 medewerkers, met en zonder ervaring in de ouderenzorg, voor onze nieuwe locatie Wij zijn Zuiderschans. Dat lukte dankzij de effectieve campagne die Spring marketing met hun partner brand New Journey voor ons heeft opgezet.”

– Eric van der Hulst, projectleider en wijkmanager Wij zijn Zuiderschans / Van Neynsel

  • Date 21 augustus 2022
  • Tags Cocreatie, Contentmarketing, Marktanalyse, Social media, Zorginnovatie