Klantcase: Van Neynsel

Van Neynsel – werving en werkgeversmerk in de zorg

Klant: Van Neynsel – ouderenzorg, ’s-Hertogenbosch en Vught
Behoefte: Werving nieuwe medewerkers locatie Wij zijn Zuiderschans en Boswijk
Uitgevoerd: januari t/m juli 2022 en herhaald in januari 2023

Van Neynsel is een grote en vooruitstrevende ouderenzorgorganisatie in de regio ’s-Hertogenbosch. Op hun nieuwe locatie Wij zijn Zuiderschans gaan zij werken volgende Sociale Benadering Dementie, gestoeld op de inzichten van Anne-Mei Thé en haar bedrijf Tao of Care. Hiervoor zochten ze in korte tijd een nieuw team van 60 medewerkers om samen zorg te leveren. Ze zochten bewust een team dat bestaat uit ervaren zorgmedewerkers én mensen met een andere opleiding en werkervaring.

Wervingscampagne in een krappe arbeidsmarkt

Wij zijn Zuiderschans is een onderscheidend woonconcept van zorgorganisatie Van Neynsel en woningcorporatie Zayaz in ’s-Hertogenbosch-Zuid voor 65-plussers. Een deel van de bewoners heeft daar al een zorgvraag en andere bewoners juist niet. Wij zijn Zuiderschans staat middenin de samenleving, zodat ook de bewoners in de beschermde woonvorm een bloeiend sociaal leven houden, ondanks hun dementie.

Dat is een mooi en aansprekend concept voor ouderenzorg, met een duidelijke propositie richting de bewoners en een heldere visie op het nieuwe team. De wens was om te werven op competenties en minder op certificaten. Bijscholen is immers ook altijd nog mogelijk, bijvoorbeeld via de eigen academie. Vanuit Spring marketing hebben wij in enkele workshops achterhaald wat de kern van de campagne moet zijn.

Campagne-opzet

Op basis van de workshops hebben we binnen een maand een campagneconcept voor verschillende persona’s ontwikkeld. Elk met een eigen communicatielijn. Ook maakten we een mediaplan om het bereik bij elk van de persona’s te optimaliseren.

Ons partnerbureau Brand New Journey kwam met een passend prikkelend en onderscheidend visueel communicatieconcept. In de uitvoering kozen we voor een goede website met marketing automation, social media met ambassadeurs binnen de zorg en lokale media met advertorials. Ervaring leert immers dat onze doelgroep zich vooral oriënteert op een baan dichtbij huis. Een goede employee journey stond hierbij voor iedereen centraal.

Doelgroepen en persona’s

We richtten ons voor Van Neynsel op drie verschillende voor hen en de regio relevante doelgroepen. Hierbij werd bewust gezocht naar een mix van mensen mét en zonder diploma’s en ervaring in de zorg. Een afwijkend mediaplan met een mix van lokale en sociale media moest voorzien in een groot aantal bezoekers op de landingspagina van Wij Zijn Zuiderschans. Daar kregen geïnteresseerden meer informatie en konden zijn zich inschrijven voor kennismakingssessies.

Een enigszins aangepaste maar vergelijkbare campagne werd ook gerealiseerd voor een tweede locatie Boswijk in Vught, waar men op zoek was naar 20 nieuwe collega’s die volledig voldeden aan het medewerkersprofiel voor de sociale benadering van dementie.

Resultaat

De eerste campagneperiode in maart 2022 leverde in 6 weken tijd ruim 300 geïnteresseerden op. Het merendeel maakte tijdens de #benjijzuiderschans-dagen kennis met Van Neynsel, het nieuwe locatieconcept en toekomstige collega’s. Alle vacatures werden ingevuld zodat de locatie op schema geopend kon worden.
Bij locatie Boswijk liep het minder storm, maar was het eindresultaat niet minder succesvol. Ruim 70 sollicitanten reageerden en velen van hen bezochten de dagen waarop ze via speeddates kennis maakten met het werk en de collega’s. De laatste plekken vult Van Neynsel momenteel met nieuwe kandidaten die nog steeds reageren op de berichten van de reeds beëindigde campagne.

Inzichten

De aanpak voor Van Neynsel maakte ons twee dingen helemaal duidelijk. Het tekort op de arbeidsmarkt in de zorg mag dan groot zijn, er is bij kandidaten nog steeds veel belangstelling voor organisaties die het in de zorg wezenlijk anders willen doen. Zo sterk zelfs dat kandidaten anderen wezen op de kennismakingsdagen. Nog wekelijks melden zich nieuwe kandidaten via de landingspagina’s van Van Neynsel.

Daarnaast wordt de kracht van lokale media sterk onderschat. De huis-aan-huis krant wordt met grote regelmaat afgedaan als niet-effectief, duur en alleen gelezen door ouderen. Het tegendeel bleek waar. Uit eigen onderzoek bleek dat kandidaten op grote schaal door familie en kennissen op de vacatures en de landingspagina’s van Van Neynsel werden gewezen. De hoge meeleesfactor van een lokale media bleek een grote troef. De kosten per bereikte kandidaat waren daardoor het laagste van vrijwel alle media die waren ingezet.

We hebben tot slot een onderzoek uitgevoerd onder de sollicitanten en deze inzichten verwerkt in een inzichtelijke infographic.
De infographic en meer achtergronden over werven in de zorg vind je in onze kennisbank.

Van Neynsel over Spring marketing

“Onze opdracht was uitdagend: werf in korte tijd 60 medewerkers, met en zonder ervaring in de ouderenzorg, voor onze nieuwe locatie Wij zijn Zuiderschans. Dat lukte dankzij de effectieve campagne die Spring marketing met hun partner Brand New Journey voor ons heeft opgezet.”
Eric van der Hulst, projectleider en wijkmanager Wij zijn Zuiderschans / Van Neynsel

Ervaringen van de sollicitanten met de campagne

  • “Ik voelde meteen mijn enthousiasme en motivatie om me op mijn manier te laten zien.”
  • “Het was een fijne middag om aan deel te nemen. Vriendelijke mensen, duidelijke uitleg en tijd om vragen te stellen. Leuke dingen gedaan en goed opgezet. Ik hoop echt dat ik word uitgekozen om hier te gaan werken. Ik heb er heel veel zin in!”
  • “Ik heb enorm veel zin om samen met collega’s te bouwen aan een nieuwe locatie waarbij de manier van leven van de bewoner het uitgangspunt is.”

Zoek jij ook naar zorgmedewerkers die bij jouw organisatie passen?

Wil jij ook een campagne starten om een nieuw team te vullen, of juist om de bestaande bezetting aan te vullen? Wij gaan graag met je aan tafel om jou te helpen met jouw vragen.

Wij kiezen voor een mensgerichte, realistische aanpak die aansluit bij jouw organisatie. Zo spreken wij met onze campagnes en communicatie de juiste mensen op een effectieve manier aan. Bekijk ons volledige aanbod of neem direct contact met ons op.