Content marketing in de zorg

Content marketing vervangt bij steeds meer organisaties de traditionele marketing. Wat houdt content marketing precies in? Het is het maken en delen van waardevolle, aansprekende content om een doelgroep te bereiken en klanten te vinden en verbinden. Bij content kunt u denken aan blogs, nieuwsberichten, infographics, webinars, video, illustraties, animaties en whitepapers. Met deze content wordt relevante kennis of een ervaring gedeeld, via de juiste kanalen en op het juiste moment.

3 trends: contentmarketing is de basis

Trend 1: Toenemende transparantie, vindbaarheid op authentieke content en waarderingen

Door de digitale revolutie wordt alles wat mensen en organisaties doen steeds transparanter. Mensen kiezen vaak voor de beste zorgaanbieders op basis van online beschikbare informatie en aanbevelingen van anderen. Een duidelijke positionering is daarom cruciaal, die wordt getoond in relevante content voor de doelgroep.

Trend 2: Selectievere klanten, moeilijker te bereiken

Door een toenemend aantal zorgaanbieders en steeds kritischer zorgconsumenten, wordt het moeilijker om de juiste doelgroepen te bereiken. Van belang is om goed vindbaar te zijn via uw website en andere online kanalen (bijvoorbeeld social media, ZorgkaartNederland.nl, Independer). Bovendien helpen volgers en fans om zichtbaar te blijven. Met relevante, sterke, deelbare en visuele content krijgt en behoudt u de aandacht en zet u uw doelgroepen tot actie aan.

Trend 3: Volledige digitalisering, klanten zijn 24×7 online op alle kanalen

Met online dienstverlening kunt u altijd op het juiste moment aan de vragen en wensen van uw patiënten, verwijzers en andere relaties voldoen. Een duidelijke call to action, laagdrempelig aanmelden, goede webcare en dienstverlening op maat dankzij beschikbare data, kunt u continu in contact staan met uw doelgroepen. Door bovendien de inzet van uw online middelen te analyseren, kunt u deze constant optimaliseren.

Resultaten van contentmarketing

Waar de traditionele marketing grofweg draait om het pushen van de marketingboodschap, draait contentmarketing om contact en relaties. Deze interactie kan zorgorganisaties dit opleveren.

1. Binding met en inzicht in doelgroepen

Door op social media en andere online kanalen in gesprek te komen en blijven, bouwt u (verder) aan de relatie met patiënten, verwijzers en bijvoorbeeld partners. Door relevante content te ontwikkelen en verspreiden, en uw volgers en lezers te stimuleren dit te delen, ontstaat binding met de doelgroepen. Daarnaast biedt contentmarketing inzicht: wat wordt veel gedeeld en wat juist niet? Welke webpagina’s worden het langst bezocht en waar haken mensen af? Door de online reis van uw patiënten en andere relaties te volgen, leert u uw doelgroepen nog beter kennen en kunt u uw content, dienstverlening en zorg optimaliseren.

2. Fans en ambassadeurs: mond-tot-mond-reclame

Patiënten en klanten laten beoordelingen achter van uw organisatie, zorgverlener(s) en de behandelingen. Hoe positiever de beoordelingen, hoe groter de kans dat anderen met dezelfde klachten, kiezen voor uw organisatie. Door uw huidige of inmiddels oud-patiënten te blijven binden aan uw organisatie via nieuwsbrieven of bijvoorbeeld Facebook, kunt u van de fans van uw organisatie bovendien ambassadeurs maken. Zo ontstaat mond-tot-mond-reclame: u hoeft steeds minder zelf te investeren in de zichtbaarheid van uw organisatie, want uw fans en ambassadeurs werken daaraan mee door uw en eigen content over uw organisatie met hun volgers te delen.

3. Hogere instroom: u wordt beter zichtbaar en vindbaar

Google’s algoritme wordt continu geoptimaliseerd om relevante content beter te kunnen ranken. Als u inzet op contentmarketing, wordt uw organisatie beter vindbaar voor potentiële patiënten en verwijzers. Bovendien blijft u met uw content via social media zichtbaar bij voormalig patiënten en verwijzers en verhoogt u de kans dat zij een tweede keer voor u als zorgaanbieder kiezen.

Case: beter imago en hogere instroom

Bij De Jutters zette Spring marketing eerder contentmarketing in. Door de inzet van diverse, relevante content (nieuws, social media, evenementen, nieuwsbrief voor verwijzers) verbeterde het imago van de jeugd-ggz-organisatie sterk en nam het aantal aanmeldingen toe.

Screenshot-DeJutters-home

De resultaten van de inzet van contentmarketing bij De Jutters waren:

  • 50% meer unieke websitebezoekers per maand
  • meer online klantaanmeldingen en hoge tevredenheid websitebezoekers over online communicatie
  • groter en effectiever bereik doelgroepen op social media, de zorgorganisatie wordt als toegankelijker en beter bereikbaar ervaren
  • 300% groei gratis publicaties offline en online dankzij nieuwswaardige content

Video: online reis van de zorgconsument

Welke reis legt iemand met zorgklachten af voor hij of zij een aanbieder kiest en wat kan content marketing hierin betekenen? Tijdens Zorgtotaal 2015 gaf Sanne Gooskens van Spring marketing hierover een presentatie, waarvan een fragment hieronder te bekijken is.

Aan de slag met zorgmarketing? Gratis downloads

Wilt u zelf aan de slag met zorgmarketing? Download onze gratis marketingtools!

Naar downloads